sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Kevään teatterielokuvat

Vaihteeksi taas pieni katsaus kaupalliseen teatterilevitykseen. Oscar-voiton siivittämänä Moonlightilla on vielä Helsingissä hyvin näytöksiä, mikä on varsin mainiota. Sen sijaan pienemmällä volyymilla pyörii ihana kotimainen dokkari Hobbyhorse Revolution – Keppihevosten vallankumous (kuva alla), joka kannattaa siis käydä katsomassa pian. Mahtavaa, voimauttavaa teinityttöjen omaehtoista meininkiä, valaa uskoa tulevaisuuteen.


Viime perjantaina ensi-iltaan tuli Frantz, jonka näin Season Film Festivalilla. Se ei ollut niin queer kuin ajattelin, mutta ohjaaja Ozonin ansiosta luin kuitenkin jonkinlaista queeria sensibiliteettiä elokuvaan. Vanhan ajan melodraama, ajoittain hieman turhan alleviivaava, mutta hyvät näyttelijät tuovat emootiota tarinaan menneisyyden ja tulevaisuuden välisestä kitkasta.

Seasonissa näin myös tulevana perjantaina ensi-iltansa saavan Three Generationsin, jota myös ennakoin blogissani. Kyseessä on siis tarina yksinhuoltajaäidistä, jonka teini-ikäinen lapsi on transpoika. Elokuva on ennen kaikkea menetetty mahdollisuus: ei ole mitään syytä, miksi Elle Fanning piti roolittaa tähän. Paitsi että on järjetöntä, että pojan roolissa on nainen, siihen ei olisi tarvittu edes nimekästä näyttelijää. Elokuvassa on jo kaksi sen kohderyhmään (keski-ikäiset naiset) vetoavaa tähteä – Susan Sarandon ja Naomi Watts. Nuoren Rayn rooliin olisi ihan hyvin voinut ottaa transsukupuolisen näyttelijän, mikä olisi ankkuroinut elokuvan edes jotenkin todellisiin elämäntarinoihin. Tällaisenaan elokuva on ulkokohtainen ja usein ihan vaan outo.

Olin myös syvästi järkyttynyt Fanningin aivan kammottavista hiustyyleistä: horror moppi ja mikä tämä on I can't even.

Kiinnostavampi vaihtoehto tulevan perjantain ensi-illoista lienee uusi elokuva Xavier Dolanilta, Quebecin lahjalta maailmalle. Vain maailmanloppu on 28-vuotiaan kuudes pitkä elokuva ja pääosissa nähdään suurimpia ranskalaistähtiä: Vincent Cassel, Marion Cotillard, Léa Seydoux ja Gaspard Ulliel. Viimeisintä Mommya lukuun ottamatta Dolan on ollut hyvin queer. Hänen bravuurinsa ovat vaikeiden ihmissuhteiden kuvaaminen, ja trailerin perusteella luvassa onkin hyvää tunnetykittelyä.

Dolanista seuraava maininnan arvoinen tapaus onkin sitten vasta toukokuulla. Hieno arthouse-levittäjä Cinemanse julkisti somessa, että se tuo Park Chan-wookin The Handmaidenin teattereihin 19.5. R&A:ssa nähty lesbinen periodijännäri perustuu Sarah Watersin romaaniin Fingersmith (suom. Silmänkääntäjä). Waters kuuluu lempikirjailijoihini ja tämä korealaisversio on oikein tyylikäs versiointi kiehtovasta tarinasta.